fredag 14 juli 2017

Entré med vinterfärg / Entrence with winter color

English:
This weeks post feature an entrance with lots of winter color. Below, captions are in english.

Svenska:
Vår lilla trädgård rymmer inte riktigt alla mina trädgårdsdrömmar... så rätt ofta när jag skissar blir det försök till hur jag själv skulle vilja ha det givet lite olika förutsättningar - rätt ofta utgår jag från ett hus och en tomt på hemnet för att inte ha allt för idealiserade förhållanden. Nu har jag ritat upp en av dessa otaliga skisser i datorn och de närmaste veckorna tänkte jag ta er igenom de olika trädgårdstummen. 

Tomten är på 900 kvm och husets framsida ligger i sydvästläge. Eftersom det är rätt många kvadratmeter på framsidan har jag delat upp den i två rum som skilj åt av en spaljé med en rosenbåge. Den här veckan tar vi en titt på själva entrén. Här är det mycket fokus på vintergrönt med buxbomsklot, rhododendron, bambu, ljung och lingon.

Heather, box, bamboo, loganberries, ivy and rhododendron provide an evergreen base. Euonymus, dogwood and blueberries provide yellow and re contrast to the evergreen.

För att få in lite färg har jag kompletterat med gulbrokig klätterbenved och rödgrenad kornell. På spajén bakom kornellen får murgröna växa upp för att skapa en fin kontrast mot de röda grenarna. Röda grenar bjuder även blåbärsbuskarna som är satta runt verandan på. Trädet mitt framför huset är ett glanskörsbär.

The tree in center is a paperbark cherry.

Uppe på verandan finns flera krukor med buskar och små träd. Vintertid är det en solig plats. Bortom verandan finns parkering för två bilar och ett cykelskjul. 

Pots with shrubs and small trees makes for a cozy porch. Beyond, you see a two car parking space and a bike shed.

På andra sidan av cykelskjulet finns plats för sopkärl.

Behind the bike shed there are room for garbage bins.

Till sist en liten titt på hur det skulle se ut sommartid. Tack vare solens högre position på sommaren erbjuder bänken på verandan en skön skuggig plats. Träden bredvid parkeringsytan tänker jag mig knuthamlade pilar.


A view of the entrance in summe
Nästa vecka tar vi en titt in genom rosenbågen.

Next week we'll take a peak through the arch.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar